Namaz kılması mekruh vakitler

2007-11-02 22:29:00



Sual: Namaz kılması haram olan vakitler nelerdir? Ne kadar zaman devam eder?
CEVAP
Namaz kılması tahrimen mekruh, olan vakitler üçtür. Bu üç vakitte başlanan farzlar sahih olmaz. Nafileler sahih olursa da, tahrimen mekruh olur. Bu nafileleri bozmalı, başka zamanlarda kaza etmelidir!

Bu üç vakit; güneş doğarken, batarken ve z e v a l  de ikendir.

Burada güneşin doğması, (İşrak vakti)ne kadar olan zamandır.

Z e v a l vakti
, ise öğleye 20 dakika kaladır.

Güneşin batması
da, bakacak kadar sararmaya başladığı vakitten batıncaya kadar olan zaman demektir. Bu zamanın miktarı 40 dakika ile 45 dakika arasında değişmektedir. Güneş batarken, yalnız o günün ikindinin farzı kılınır. Fakat, ikindiyi bu vakte kadar geciktirmek tahrimen mekruhtur. (İslam Ahlakı)

Sual: Nafile namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler tam dakika olarak ne kadardır?
CEVAP
Kesin bir rakam söylenmez. Akşam namazına 40-45 dakika kala denebilir. 40 dan da aşağı inmez. Diğer nafile kılınması mekruh olan vakit de sabah namazı vaktidir. İmsak vaktinden güneş doğuncaya kadardır. Üçüncüsü de güneş doğduktan 50 dakika kadar sonraya kadardır. Bir de öğleye 20 dakika falan kala da kılınmaz. Bu rakamlar % 100 kesin değil birkaç dakika oynar.

Sual:
Namaz kılınması mekruh olan vakitlerde Kur�an-ı kerim okumak, dua etmek veya başka ibadet yapmakta mahzur var mı?
CEVAP
Mekruh vakitlerde sadece namaz kılınmaz. Kur�an-ı kerim okumakta, dua etmekte ve başka bir ibadet yapmakta mahzur yoktur. (Dürer)

Sual:
Kerahet vaktinde örneğin akşam ezanına 10-15 dakika kala ikindi namazını kılmak mı uygun olur yoksa bekleyip akşamdan sonra kaza mı etmek daha uygundur?
CEVAP
Akşam ezanına 3 saniye bile kalsa hemen ikindiyi kılmak farzdır, yani Allahü ekber diyecek kadar bir zaman varsa kılmak farzdır, kılmamak haram olur. Hele 10-15 dakika kala kılmamak büyük günahtır haramdır. Sabah namazı hariç diğer vakit namazlarında da böyledir. Allahü ekber diyecek kadar zaman varsa kılınır ve namaz vaktinde kılınmış olur. Eğer bir mazeretle o vakte bırakılmışsa mekruh da olmaz. Basit mazeretlerle bırakılmışsa elbette tahrimen mekruh olur. Ama kazaya bırakmak ise daha büyük günah olur.

Sual: Akşam vakti girdikten sonra imam gelene kadar bazen vakit oluyor, nafile kılıyoruz. Akşam namazından önce nafile namaz kılmak caiz midir?
CEVAP
Hanefi�de ikindi namazı kılındıktan sonra, akşam namazı kılınana kadar bu arada nafile kılmak mekruhtur. Şafii�de tehıyyat-ül-mescid kılınabilir.

Sual: Mekruh vakitlerde, mesela ikindiyi kıldıktan sonra, akşama kadar secde-i tilavet yapmak da mekruh olur mu?
CEVAP
Evet mekruhtur. Bazı âlimler, secde âyeti o zaman okunmuşsa mekruh olmaz demişlerse de, âlimlerin hepsine uymak için mekruh vakitlerde secde-i tilavet yapmamalıdır.

Sual: Bazı kimseler, imamla sabah namazının farzını kıldıktan sonra, kılamadıkları o günkü sabah namazının sünnetini kılıyorlar. Sabah namazının farzından sonra, nafile namaz kılınmadığı gibi, sabah namazının sünneti de mi kılınmaz?
CEVAP
Sabah namazının farzından sonra, nafile namaz kılınmadığı gibi, sabah namazının sünneti de nafile olduğu için kılınmaz. Ancak farz kazası olan, kaza kılabilir.

Öğle namazının ilk sünneti kılınmadan, imamla farz kılınmışsa, ilk sünnet farzdan sonra kılınır. Yatsı namazının ilk sünneti de farzdan önce kılınamamışsa, farzdan sonra kılmak iyi olur. Sabahın sünneti gibi, ikindinin sünneti de farzdan sonra kılınmaz.

Kamet okunduktan sonra ayrı bir yer yoksa cemaat arasında sünnete durulmaz. Peygamber efendimiz, (Kamet okununca, [cemaat arasında] o farzdan başka namaz kılınmaz)�Ya Resulallah, sabahın sünnetini de mi kılmayacağız� dediler. (Evet, sabahın sünneti de kılınmaz) buyurdu. (İ. Adiy)

Girişte veya direk arkasında, sabahın sünneti kılınıp imama yetişmeye çalışılır. Sünneti kılınca, imama yetişemeyeceğini zanneden kimse, sünneti kılmaz, hemen imama uyar. Farzdan sonra da sünneti kılmaz. (Dürer)

Sual:
Kaza namazı ve nafile namazlar, hangi vakitlerde kılınmaz?
CEVAP
Şu üç vakitte kaza namazı ve nafile kılınmaz:
1-
Güneş doğarken, [Güneşin doğmasından itibaren 50 dakika geçene kadar]
2- Güneş, öğle üzeri tam tepedeyken istiva vakti, yani öğleye 20 dakika kala.
3- Güneş batarken, yani akşama 40 dakika kalınca. [O günün ikindisi hariç]
Bu üç vakit hariç, her zaman kaza namazı kılınır.
Kaza namazı kılması caiz, fakat nafile namaz kılması mekruh olan vakitler de şunlardır:
1-
İmsak vaktinden sonra, güneş doğana kadar olan vakitte, yani sabah namazının farzından önce ve sonra nafile namaz kılınmaz. Sabahın farzından önce sadece sabahın sünneti kılınır. Farzdan sonra sabahın sünneti de kılınmaz.

2-
İkindi namazının farzı kılındıktan sonra, güneş batana kadar nafile kılınmaz.

3-
Güneş batımından, akşam namazının farzının kılınacağı vakte kadar nafile kılınmaz.

Farz ve nafile kılınması mekruh olan vakitler haricinde her zaman farz ve nafile kılınır.

Şu hallerde de farz ve nafile namaz kılmak mekruhtur:
1-
Hatibin minbere çıkıp henüz hutbeye başlamadığı sırada.
2- Hutbe okunurken.
3- Hutbe bitiminden namazın başlayacağı ana kadar.
4- Cemaatle namaz için ikamet okunacağı sıra ve ikamet okunurken.
5- İmama namaza durduğu andan itibaren.
6- Bayram günü hutbe okunurken.
7- Hac hutbesi okunurken ve yağmur duası hutbesi esnasında.

Mekruh vakitte kaza kılmak
Sual:
Bir kimse, öğle namazını vaktinde kılamasa, mesele uyuyakalsa, uyandığında da mekruh vakit girmiş olsa, önce öğleyi kaza edip sonra ikindiyi mi kılar, yoksa ikindiyi kılıp, öğleyi daha sonra mı kaza eder?
CEVAP
Tertip sahibi değilse, sadece ikindi namazını kılar, öğleyi sonra kaza eder. Mekruh vakitte ikindinin farzından başka namaz kılınmaz. Fakat tertip sahibi ise, önce öğleyi kaza edip, sonra ikindi namazını kılar.

Kaza namazı ve nafile namaz
Sual:
Kaza ve nafile namaz her zaman kılınabilir mi?
CEVAP
Mekruh vakitler hariç, her zaman kaza namazı kılınır. Namaz kılması tahrimen mekruh olan üç vakit şunlardır:

1- Güneş doğduktan işrak vaktine kadar. Bu süre 50 dakika kadardır.

2- Öğle namazına 20 dakika kalınca başlar, öğle vaktine kadar devam eder.

3- Akşam ezanına 40 dakika kalınca başlar, akşam ezanına kadar devam eder. Bu vakitte, kaza kılınmaz ama, o günün ikindi namazının farzı kılınır. Akşama bir dakika kalsa da, yine farzı kılınır.

Bu üç vaktin haricinde, her zaman kaza namazı kılınır.

Nafile namazlar ise, yukarıda bildirilen üç mekruh vakitte kılınamadığı gibi, ikindi namazı kılındıktan ve imsak vakti girdikten sonra da kılınmaz.

Kerahat vakitleri
Sual:
Sabah ve öğle namazının kerahat saati kaçta başlar?
CEVAP
Sabah ve öğle namazları için kerahat vakti yoktur. Fakat vakit girer girmez kılmak evladır. İkindi, akşam ve yatsı için kerahat vakti vardır. İkindiyi, akşama 40 dakikadan az kalıncaya kadar geciktirmemeli, akşamı yarım saat içinde kılmalı ve yatsıyı gece yarısından sonraya bırakmamalıdır.

Sual:
Yatsıyı geciktirip gece yarısından sonra, yani mekruh vakte girince kılarken, mekruh vakitte sünnet kılınmadığı için sünnetlerini kılmamak mı gerekir?
CEVAP
Mekruh vakitte sünnet kılınmaz; ancak akşamdan sabaha kadar mekruh vakit yoktur. Nafile veya sünnet kılınır. Mekruh olan, sünnet veya nafile kılmak değil, yatsının farzını gece yarısına kadar tehir etmektir. Yatsıyı geciktirerek farzı mekruh olarak kılınsa da, sünnetler yine terk edilmemeli, ilk sünneti de, son sünneti de kılmalı. Vitir zaten gece namazıdır, imsak vaktine kadar kılınır.

Sabahın sünneti ile ikindinin sünneti, farzdan sonra kılınmaz. Bunları farzdan sonra kılmak mekruhtur. Akşama 40 dakika kalınca artık mekruh vakit girdiği için, o günün ikindinin farzı kılınmamışsa, sadece farzı kılınır, sünneti kılınmaz.

Sual:
Bir kimse ikindiden sonra kaza namazı kılarken secdei sehv yapması gereken bir yanlışlık yapsa, selam verirken akşama kırk dakikadan az kaldığını anlarsa, secdei sehvi yine yapması gerekir mi?
CEVAP
Bir kimse ikindiden sonra kaza namazı kılarken selam verir vermez güneş kızarırsa [yani akşama kırk dakikadan az kalmışsa] secde-i sehiv sakıt olur, yani yapmaz. (Dürr-ül muhtar)

Sual:
Bazen ikindi namazını, sıkışık olan abdestimi tazeledikten sonra kılınca, kerahet vakti giriyor. Kerahet vakti girmeden kılarsam, abdestim sıkışık olduğu için mekruh oluyor. Uygun olanı hangisidir?
CEVAP
İkindiyi özürsüz kerahet vaktine bırakmak, tahrimen mekruhtur. Abdestin sıkıştırması özürdür. Yani, vakit geçirmeden abdesti tazeleyip, namazı kılmalıdır. Sıkışık abdestle kılmamalıdır. Vakit çıkmak tehlikesi gibi bir husus varsa, ancak o zaman sıkışık abdestle namaz kılınır. -dinimizislam.com

7021
0
0
Yorum Yaz